Reïna Lupa
14 december 2024
Uitvinder van de opera
Elk jaar maken wij een uitstapje naar oudere muziek. Dit jaar staat daarbij Monteverdi centraal. Van Monteverdi wordt wel gezegd dat hij de opera heeft uitgevonden. Enrique López-Cortón benaderde ons en vertelde dat hij met twee fantastische zangeressen de mooiste melodieën van deze Italiaan wil presenteren in kamermuziek vorm. De zangeressen worden begeleid door een klavecimbel, een theorbe, twee viola en twee viola da gamba.
Veelzijdig ensemble
Reïna Lupa is een veelzijdig ensemble dat uiteenlopende repertoires met een frisse blik benadert. Door nauwgezet onderzoek en de meest actuele uitvoeringspraktijken streven we ernaar om elk muziekstuk aan een modern publiek te presenteren met zowel historische authenticiteit als hedendaagse relevantie, waardoor de luisteraar de schoonheid en intensiteit van deze composities kan ervaren zoals ze oorspronkelijk bedoeld waren.
De musici zijn:
Enrique López-Cortón, klavecimbel en artistiek leider
Alison Lau, sopraan
Javier Lupiánez, viool
Yerin Mira, sopraan
David Mackor, theorbe
Belén Sancho, viool
Cassandra Luckhardt, viola da gamba
Lees meer over de spelers.
Menselijke emotie vastgelegd in zang en muziek
Monteverdiana is een muziekprogramma dat de diepgaande veranderingen illustreert die de muziekwereld rond 1600 in beroering brachten. De grootse, complexe wandtapijten van de polyfonie, die de Renaissance hadden gedomineerd, begonnen plaats te maken voor de expressieve helderheid en emotionele directheid van de solomelodie.
In de voorhoede van deze muzikale evolutie stond Claudio Monteverdi, wiens werken de essentie van menselijke emotie met ongekende directheid vastleggen.
Motto
Elk concert omtoveren tot een diepgaande esthetische ervaring.
Reïna Lupa speelt en zingt:
Monteverdiana
Programma
het ensemble brengt een selectie van enkele van de mooiste solo’s en duetten van Claudio Monteverdi, ontleend aan publicaties als:
- “Settimo libre de madrigali” (Ohimè dov´è il mio ben of Chiome d’oro), de “Scherzi musicali” (Et è pur dunque vero)
- “Selva morale” (Ut queant laxis)
Reïna Lupa combineert werken van enkele van zijn illustere discipelen, zoals Alessandro Grandi (O quam tu pulchra es) en Heinrich Schütz. (Es steh Gott auf of Exultavit cor meum).
Enrique López-Cortón, klavecimbel en artistiek leider
Enrique López-Cortón, geboren in La Coruña, Spanje, heeft in Nederland een reputatie opgebouwd als specialist in renaissance- en barokmuziek, met Cristóbal de Morales, Claudio Monteverdi en Johann Sebastian Bach als de pijlers van zijn repertoire.
Daarnaast dirigeert hij belangrijke koor- en orkestwerken, variërend van 18e-eeuwse klassiekers als Bachs St. Johannes Passion en het Requiem van Mozart tot Elgars The Music Makers en Poulencs Stabat Mater.
Na het behalen van zijn MMus piano in Badalona (Spanje), studeerde hij koordirectie in Barcelona bij Manuel Cabero en Mireia Barrera, en later aan het Conservatorium van Amsterdam. Hij studeerde zang bij Xenia Meijer en Claron McFadden. In Tilburg studeerde hij Oude Polyfonie en Gregoriaans bij Dr. Rebecca Stewart.
Alison Lau, sopraan
Alison kwam oorspronkelijk uit Hong Kong en studeerde af met een masterdiploma aan het New England Conservatory in Boston en een bachelordiploma aan de Hong Kong Academy for Performing Arts. In oktober 2021 verhuisde Alison naar Amsterdam om te studeren bij Xenia Meijer. Ze trad op met ensembles als Al Ayre Español, het Amsterdam Barok Orchestra & Choir, de Nederlandse Bachvereniging, Il Gardellino en het Nederlands Kamerkoor. Alison is stichtend lid van de barokensembles Pont Barok en Song is Being.
Javier Lupiánez, viool
Javier Lupiáñez (Melilla, Spanje) studeerde aan het Koninklijk Conservatorium van Den Haag (Nederland) bij Enrico Gatti. In 2001 won hij het Internationale Van Wassenaer Concours. Hij trad over de hele wereld op met dirigenten als Frans Brüggen en Sigiswald Kuijken en nam talloze cd’s op. Ook als musicoloog heeft zijn onderzoek geleid tot de identificatie van werken van Westhoff, Leclair, Lonati, Corelli, Pisendel en Vivaldi. Javier bespeelt een viool uit 1683, toegeschreven aan Cornelis Kleynman, in bruikleen van het Nederlands Muziekinstrumenten Fonds.
Yerin Mira, sopraan
Yerin Mira (Winterthur, Zwitserland) studeert momenteel aan het Conservatorium van Amsterdam in de klas van Xenia Meijer (Oude Muziek). Na het behalen van haar bachelordiploma cum laude aan de Zürich University of the Arts, voltooide ze haar eerste masterdiploma (performance) aan de Haute École de Musique in Lausanne bij Jeanne-Michèle Charbonnet. Yerin treedt regelmatig op als lied-, concert- en ensemblezanger. Ze trad op als solist met het Zurich Chamber Orchestra, in liedrecitals met Oliver Schnyder en in de Midi Musical van het Musikkollegium Winterthur.
David Mackor, theorbe
David Mackor (Amsterdam, 1989) behaalde zijn Master in Oude Muziek aan het Conservatorium van Amsterdam, waar hij luit en andere historische tokkelinstrumenten studeerde bij Fred Jacobs en René Genis. In 2016 vormde hij Duo Serenissima met de bekroonde Canadese sopraan Elisabeth Hetherington, waarmee ze samen door heel Europa optreden. Hij was meerdere malen te gast op het Festival Oude Muziek Utrecht, op Radio 4 en in tv-programma’s als “Podium Witteman.” Als componist is David ook gepassioneerd door het creëren van nieuwe muziek.
Belén Sancho, viool
Belén Sancho (Madrid, Spanje) begon op 4-jarige leeftijd met vioolspelen. Ze behaalde haar bachelordiploma in Historische Viool bij Hiro Kurosaki, waarvoor ze de Extraordinary Award en cum laude in Kamermuziek ontving. Aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag voltooide ze haar Master bij Kati Debretzeni en Enrico Gatti. In 2020 wint ze de First Award for Innovation met het ensemble Hippocampus voor het Project “POR BACH” (fusie van oude muziek, jazz en flamenco). Belén speelt met enkele van de toonaangevende oudemuziekensembles in Europa en heeft meegewerkt aan de opname van verschillende cd’s.
Cassandra Luckhardt, viola da gamba
Sinds ze de prijs voor de meest veelbelovende individuele muzikant won op de Internationale Van Wassenaer Competitie, heeft Cassandra een internationale reputatie opgebouwd als soliste, kamermusicus, orkestmuzikant en docent. Ze trad op met The Academy of Ancient Music, Amsterdam Baroque Orchestra, Camerata Trajectina en vele anderen, en toerde over de hele wereld. Cassandra studeerde bij Christophe Coin in Parijs en bij Jaap ter Linden en Wieland Kuijken aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag.
zie ok www.reinalupa.nl