
QUIRINE VIERSEN
22 februari 2020
De nieuwste CD van Quirine Viersen is de aanleiding om haar uit te nodigen voor de Concerten bij Kaarslicht. De Cellosuites van Bach heeft Quirine eerder bij ons gespeeld en wij zijn heel benieuwd hoe zij zich ontwikkeld heeft en hoe Quirine deze tweede versie ten gehore brengt. Graag zien wij musici terug in Jisp.
Quirine Viersen speelt
Bach
Suites voor cello solo
Quirine Viersen hoeft er niet aan te twijfelen dat haar idee van ‘Bach als balsem voor de ziel’ door de concerten en cd-opname bij vele luisteraars zal aankomen.
Van jongs af aan cello
Quirine Viersen (1972) heeft het cellospelen om zo te zeggen met de paplepel ingegoten gekregen. Haar vader Yke Viesen is cellist bij het Koninklijk Concertgebouworkest. Hij had als eerste invloed op haar muzikale vorming. Daarna volgden grote namen als Jean Decroos en Dimitri Ferschtman. Het meest heeft ze echter naar eigen zeggen te danken aan Heinrich Schiff, die haar onderwees in de zogeheten Navarra-techniek, een bepaalde strijktechniek, ontwikkeld door de Franse cellist André Navarra (1911-1988), waarmee je je speelmogelijkheden enorm kunt vergroten.
Dankzij Heinrich Schiff stelde het Nationaal Muziekinstrumenten Fonds Quirine ook de Guarneri-cello uit 1715, die ooit van André Navarra geweest was ter beschikking. Hijzelf deed haar voor dit instrument één van zijn strijkstokken cadeau.
Quirine heeft haar sporen verdiend
Ze is opgetreden met de meeste orkesten en dirigenten van naam, waaronder de Wiener Philharmoniker onder Zubin Metha, en het Concertgebouworkest onder Bernard Haitink. Ook de prijzenkast is goed gevuld: ze won prijzen op het Rostropovich Concours Parijs 1990, op het Internationale Cello Concours Helsinki 1991. In 1994 ontving ze ook de meest prestigieuze staatsprijs voor klassieke muziek, de Nederlandse Muziekprijs.
In de kamermuziek heeft ze ongeveer twintig jaar samengewerkt met Silke Avenhaus, maar de laatste tijd treedt ze dikwijls op met de begaafde pianist Enrico Pace.
De cd’s van Quirine leidden tot enthousiaste reacties in de vakpers, niet in het minst haar beide registraties van Bach suites voor cello solo.
Muziek van Bach gaat over het leven
Ze speelt een aantal van Bach cellosuites. Deze muziek is haar op het lijf geschreven. Met name na de geboorte van haar tweeling beseft ze meer dan ooit dat muziek van Bach altijd gaat over het leven in de breedste zin van het woord, en uitdrukking geeft aan de zin van het bestaan.