Vrolijke muziek voor de feestdagen
Het Amsterdam Wind Quintet brengt de kerstsfeer in de Jisperkerk met het programma Klinkende Kerst Kado’s. Een kerst zonder muziek van Bach is natuurlijk als een kerst zonder kerstboom, en daarom speelt het quintet enkele delen uit Bach’s beroemde Weihnachtsoratorium. Naast de welbekende Notenkraker-Suite van Tsjaikovski staan ook traditionele kerst-melodieën uit Polen op het programma en ter afsluiting spelen ze de swingende Jazz-Suite van Bill Holcombe. Lees meer over deze componisten.
De sfeer in de kerk is altijd bijzonder tijdens deze speciale kerstconcerten. De kaarsen die branden in de kroonluchters, de kerstversiering en het publiek dat zich verheugt op het concert.
Kom je de sfeer proeven op zaterdag 16 december? Er zijn nog een tiental kaarten.
Vijf gepassioneerde blazers
Het Amsterdam Wind Quintet bestaat uit Tim Wintersohl, fluit, Marije Clemens, hobo, Hanka Clout, klarinet, Margreet Mulder, hoorn, en James Aylward, fagot. Het kwintet is opgericht in 2006 en heeft zowel in Nederland als buiten de landsgrenzen een goede reputatie weten op te bouwen. Dat heeft geleid tot optredens in veel Europese landen, maar ook in bijvoorbeeld China. Hun podium vinden de blazers niet uitsluitend in concertzalen, maar vanaf ook alternatieve locaties als de Greenpeace-boot Rainbow Warrior klinkt hun prachtige muziek. Uiteraard kennen ze het klassieke repertoire voor blaaskwintet. Daarnaast hechten ze veel waarde aan het uitvoeren van Nederlandse (en) eigentijdse muziek.
Programma Klinkende Kerst Kado’s
Georg Friedrich Händel (1685-1759)
uit Solomon: The Arrival of the Queen of Sheba
Johann Sebastian Bach (1685-1750)
vier delen uit het Weihnachtsoratorium BWV 240
Arcangelo Corelli (1653-1713)
Concerto grosso in g op. 6 nr. 8 ‘Fatto per la Notte di Natale’
- Vivace – Grave
- Allegro
- Adagio – Allegro – Adagio
- Vivace
- Allegro – Pastorale: Largo
Douglas Brooks-Davies (1942)
Kerstlied uit Polen
PAUZE
Pjotr Iljitsj Tsjaikovski (1840-1893)
Suite uit De Notenkraker op. 71a
- Ouverture miniature (Allegro giusto)
- Marche (Tempo die marcia viva)
- Danse de la Fée-Dragée (Andante non troppo)
- Danse russe Trépak (Tempo di Trépak, molto vivace)
- Danse arabe (Allegretto)
- Danse chinoise (Allegro moderato)
- Danse des mirlitons (Moderato assai)
- Valse des fleurs (Tempo di Valse)
Bill Holcombe (1924-2010)
A Christmas Jazz Suite
Georg Friedrich Händel
uit Solomon: The Arrival of the Queen of Sheba
Uitstekend begin van een kerstprogramma
In eerste instantie denk je bij het oratorium Solomon van Händel niet meteen aan kerst. En toch: De koningin van Seba zocht Salomo op om zijn wijsheid te horen. Later zal Jezus – als hij al geen Kerstkind meer is – tegen zijn hoorders zeggen, dat de koningin van Seba van ‘het uiteinde van de aarde’ gekomen is om te luisteren naar de wijsheid van Salomo, en ‘hier zien jullie Iemand die meer is dan Salomo’ (Matteüs 12:42; Lukas 11:31). Een uitstekende keuze dus, voor het begin van een kerstprogramma.
Johann Sebastian Bach
Vier delen uit het Weihnachtsoratorium BWV 240
Kerstgeschiedenis
Het Weihnachtsoratorium van Bach is eigenlijk een reeks van zes cantates – al noemde Bach ze zelf niet zo – die in de kersttijd en rond Driekoningen in de Thomaskirche in Leipzig moesten worden uitgevoerd. De teksten hebben een grote innerlijke samenhang en volgen de kerstgeschiedenis op de voet aan de hand van de evangeliën van Mattheüs en Lukas. Veel van de muziek heeft Bach niet in eerste instantie voor dit grote werk gecomponeerd. Hij gebruikte delen van eerder geschreven wereldlijke cantates, maar door zijn vaste tekstschrijver Picander werden ze voorzien van een geestelijke tekst, die alle licht laat vallen op Jezus en zijn komst naar de aarde. Het oratorium bevat koorgedeelten, koralen, aria’s en recitatieven. Een viertal van de 65 (!) delen wordt deze avond ten gehore gebracht in een bewerking voor blazers.
Arcangelo Corelli
Concerto grosso in g op. 6 nr. 8 ‘Fatto per la Notte di Natale’
Een zeer aansprekend en vaak geromantiseerd deel van de kerstgeschiedenis betreft de episode met de herders. ‘Zij hielden de wacht in het veld.’ Zeker, maar dat was geen pretje maar bittere noodzaak. Juist deze mensen die op de maatschappelijke ladder onderaan bungelen – ze mochten niet eens als getuige in een rechtszaak optreden – krijgen als eersten, van engelen nog wel, de boodschap van de geboren Verlosser te horen én te zien, omdat ze gehoorzaam aan de boodschap op zoek gaan naar het Kind in de kribbe. In later eeuwen werden herders vooral geassocieerd met een gemoedelijk buitenleven, waarbij de herders liefelijke muziek maakten in een 6/8-maat. David was ze voorgegaan op zijn harp, maar in de tijd van Corelli wat het vooral de schalmei of hobo die de typische herdersmuziek mocht vertolken. Dit concert schreef Corelli speciaal voor het kerstfeest. De oorspronkelijke strijkersversie is omgewerkt voor blazers.
Douglas Brooks-Davies
Kerstlied uit Polen
Brooks-Davies is van huis uit hoogleraar in de Engelse taal- en letterkunde. Hij werkte aan de universiteiten van Leeds en Manchester. Als autodidacte componist schrijft hij hoofdzakelijk kerkmuziek. Daarbij heeft hij zeker niet alleen de befaamde Engelse kerkkoren op het oog, want hij is van mening dat ook amateurs recht hebben op goede muziek. Ook voegde hij nog al eens blazers toe aan zijn composities, wellicht omdat hij zelf niet onverdienstelijk de hobo bespeelt. Onder zijn composities is ook een serie van zeven door hemzelf vertaalde Poolse kerstliederen voor vierstemmig gemengd koor, met de bekende thema’s: Jezus als baby in de kribbe, een wiegenliedje van Maria, de aanbidding door de herders e.d.
Pjotr Iljitsj Tsjaikovski
Suite uit De Notenkraker op. 71a
Als er één componist was die aansprekende melodieën kon schrijven was het wellicht Schubert. Maar als er het twee zijn maakt ook Tsjaikovski een goede kans. Niet alleen in zijn symfonieën maar zeker ook zijn balletmuziek komen die echte ‘oorwurmen’ voor: de melodie blijft maar doorspelen in je hoofd. De suite uit de muziek voor het ballet De Notenkraker, waarvan het verhaal cirkelt om een strijd tussen muizen en een bij de kerstcadeaus overhandigde notenkraker in de vorm van een dappere soldaat is daar een mooi voorbeeld van.
Bill Holcombe
A Christmas Jazz Suite
Wilford (Bill) Lawshe Holcombe studeerde vanaf 1941 aan de Universiteit van Pennsylvania in Philadelphia de vakken muziektheorie en compositie onder andere bij Harold Bennett. Verder studeerde hij aan de befaamde Juilliard School of Music in de vakken fluit, muziektheorie en instrumentatie. Hij begon zijn carrière als fluitist bij opnamen voor de omroep en langspeelplaten alsook als hij voor bekende personen arrangementen schreef. Bekend werd hij ook door zijn werken voor de film (‘The Horror of Party Beach’) en voor tv-shows. In vrijwel al zijn muziek spelen blaasinstrumenten een grote rol. Ook de vrolijke Christmas Jazz Suite heeft Holcombe oorspronkelijk voor harmonieorkest geschreven.