Hoe klinkt sneeuw? Kan je je warmen aan muziek? Brengt de wintertijd je op gedachten die in de zomer nooit opkomen? Duo Bilitis stelde een programma samen met oeroude kerstliederen uit Frankrijk, romantische melodieën van César Franck, een fonkelend witte wintertuin vol pauwen van Bernard Andrès, A Ceremony of Carols van Benjamin Britten en natuurlijk de beroemde Notenkraker.

Twee harpen en een stem

Duo Bilitis is mede door haar bijzondere bezetting een uniek ensemble op de Nederlandse podia en daar buiten. De beide musici hebben sinds hun oprichting in 2004 een geheel nieuw repertoire gecreëerd met hun eigen arrangementen voor alle combinaties tussen twee harpen en twee stemmen maar ook door het verstrekken van compositie -en arrangeer opdrachten aan verschillende Nederlandse componisten. Het duo vernoemde zich naar Claude Debussy’s tot de verbeelding sprekende composities ‘Les Chanson de Bilitis’ op teksten van Pierre Louys.

Prijzen en concertpodia

Duo Bilitis is winnaar van het Internationaal Kamermuziekconcours Almere en finalist van de International Jewish Music Competition. Duo Bilitis trad op tijdens buitenlandse festivals waaronder The Tenth World Harp Congress, Varna International Music Festival (Bulgarije), Mosel Musik Festival in Duitsland/Luxembourg, Baku International Music Festival (Azerbejian), en het Seduced by Harps Festival in Belgie. In Nederland trad het duo o.m. op in het Concertgebouw te Amsterdam, het Grachtenfestival in Amsterdam, tijdens het Internationaal kamermuziekfestival Schiermonnikoog, Muziekgebouw aan ‘t IJ, De Doelen te Rotterdam, Vredenburg Utrecht en op vele kamermuziekpodia door het hele land.

Na één nacht vorst

Stapt de morgenzon

voorzichtig het ijs op

Gerrit Wassing

Kerstsfeer in Jisp

Ook al is alles anders dan anders en zijn we maar met 30 mensen aanwezig, dit speciale programma van Duo Bilitis en de sfeer in de kerk zullen zorgen voor een bijzonder aangename kerstsfeer. Wij kijken uit naar dit laatste concert van 2020.

Het duo treedt twee keer op om 16.30 uur en 20.00 uur voor een publiek van maximaal 30 personen per optreden. Wij volgen de richtlijnen van het RIVM. Lees de uitgebreide corona maatregelen die wij treffen.

Programma

Duo Bilitis speelt:

Benjamin Britten (1913-1976)

Uit A Ceremony of Carols:

  • Procession voor twee stemmen en harp
  • That Yonge Child voor zang en harp
  • Interlude for harp solo
  • Spring Carol voor twee zangstemmen en harp

César Franck (1822-1890)

  • Prelude, Fuga and Variation voor twee harpen (arr. Dewey Owens)
  • Panis Angelicus voor twee harpen en zang

    (een solomotet dat deel uitmaakt van een Mis in A uit 1860)

P.I. Tsjaikovski (1840-1893)

Delen uit De Notenkraker voor twee harpen (arr. Duo Bilitis)

André Caplet (1878-1925)

  • Panis Angelicus voor twee harpen en zang

Bernard Andrès (geb 1941)

  • Le Jardin des Paons (pauwen in een wintertuin)
  • Noel de L’ane voor twee zangstemmen en harp
Boismotier

A Ceremony of Carols op. 28

Aan het begin van de Tweede Wereldoorlog zat Benjamin Britten in Amerika. In 1942 besloot hij terug te keren naar Engeland, per schip. Zo’n reis nam ook toen nog heel wat tijd in beslag en aan boord van de MS Axel Johnson kortte hij de tijd met het lezen van een boek met Middeleeuwse en vroeg-Engelse literatuur, dat hij in Amerika had gekocht. Een aantal van de daarin aangetroffen teksten inspireerden hem tot het schrijven van een zes- en uiteindelijk elfdelig werk voor kinderkoor, solisten en harp, de A Ceremony of Carols. De première vond plaats op 5 december 1942 in Norwich Castle, Norfolk.

Na verschijning maakte Britten ook een versie voor gemengd koor. Het stuk is niet alleen in het Verenigd Koninkrijk, maar ook daarbuiten immens populair. Door gebruik van de oude kerktoonsoorten krijgt het een authentieke associatie met de tijd waarin de teksten ontstaan zijn. Dat het een echt twintigste-eeuws werk is blijkt echter uit de begeleiding door de harp. Zeker in de Interlude voor harpsolo is geen twijfel meer mogelijk: dit is een werk voor nú.

Nr. 1, Procession

Hodie Christus natus est – Vandaag is Christus geboren
Hodie Salvator apparuit – Vandaag is de redder verschenen
Hodie in terra canunt angeli – Vandaag zingen de engelen op aarde
Laetantur archangeli – En verheugen de aartsengelen zich
Hodie exultant justi, dicentes: – Vandaag juichten de rechtvaardigen, zeggende:
Gloria in excelsis Deo – Ere zij God in de hoge
Alleluia – Halleluja

Bach

Prélude, Fugue et Variation (arr. voor twee harpen: Dewey Owens) 

In de tweede helft van de negentiende eeuw verschoof het zwaartepunt voor wat betreft de orgelmuziek van Duitsland naar Frankrijk. Een belangrijke aanjager daarvan was de orgelbouwer Aristide Cavaillé-Coll. Hij was bevriend met wetenschappers én musici, en wist zo nieuwe wetenschappelijk inzichten toe te passen in zijn ruim 5.000 (!) orgels. Zeker zo belangrijk is de indruk die dat op componisten maakte. Door zijn technische  innovaties inspireerde hij ze tot het schrijven van muziek die daar gebruik van ‘moest’ maken. Een van deze componisten was de in Luik geboren César Franck. Van meet af aan speelde hij op orgels van Cavaillé-Coll, maar toen hij in 1858 organist werd van de nagelnieuwe Église Sainte Clotilde in Parijs was hij helemaal gelukkig. Hier stond zo ongeveer het mooiste Cavaillé-Coll-orgel van dat moment. Zijn improvisaties op dat instrument waren publieke gebeurtenissen. Een aantal van deze machtige bedenksels zette hij om in zijn Six Pièces op. 18. Het derde nummer daaruit is de beroemde Prelude, Fugue et Variation, opgedragen aan zijn collega Camille Saint-Saëns.

De Prélude (Andantino cantabile) is een vriendelijk, enigszins melancholiek stuk, waarvan de thematiek doet denken aan Bachs Liebster Jesu, wir sind hier (BWV 731). De fuga heeft nog een kleine extra prélude van negen maten (Lento), maar daarna ontspint zich een prachtige klassiek vormgegeven vierstemmige fuga (Allegretto ma non troppo), gevolgd door een variatie op de Prélude: het thema daarvan wordt door zestiende noten fraai omspeeld. Het stuk werd snel populair en talloze transcripties zagen het licht, ook van de hand van Franck zelf: voor piano, voor piano vierhandig, voor twee piano’s, voor viool en piano, voor gitaarduo, voor saxofoonkwartet, en ja, ook voor twee harpen.

 

Cpmponst Couperin

Delen uit De Notenkraker voor twee harpen (arr. Duo Bilitis)

De Notenkraker is een klassiek ballet in twee bedrijven. Het Mariinskiballet bracht het stuk in première op 18 december 1892 in het Mariinskitheater te Sint-Petersburg. Het libretto werd geschreven door Marius Petipa en Ivan Vsevolosjki. Zij baseerden zich op Alexandre Dumas’ versie van Ernst Hoffmanns sprookje De notenkraker en de muizenkoning. De oorspronkelijke choreografie is van Marius Petipa en Lev Ivanov op muziek die Tsjaikovski voor het ballet componeerde. Het stuk speelt rond de kerstboom en kerstgeschenken. De Notenkraker wordt om deze reden dikwijls rond Kerst uitgevoerd. Helaas was de muziek, ondanks de beperkingen die de opdrachtgevers de componist oplegden, een stuk beter dan het wat slappe verhaal en de niet al te boeiende choreografie. Vandaar dat er nog al wat bewerkingen circuleren die aan het ballet meer cachet geven, of het verhaal wat wijzigen. De muziek is ook vaak bewerkt, maar dat was juist omdat het zulke goede muziek is.

Cpmponst Couperin

Le Jardin des Paons en Noël de l’âne

De Franse harpist en componist Bernard Andrès begon zijn muzikale carrière toen hij vijf was, op de piano. Op zijn achtste leerde hij zichzelf componeren, maar pas op zijn negentiende ontdekte hij de harp. Dat leidde tot grote successen, en een eerste prijs voor zijn harpspel binnen het conservatorium. Hij is zijn leven lang op hoog niveau harp blijven spelen, en schreef veel voor ‘zijn’ instrument. Zijn stijl is erg toegankelijk en wortelt hoorbaar in de volksmuziek, hoewel ook jazzy invloeden te horen zijn.

Le Jardin des Paons (De pauwentuin) is geschreven voor twee harpen en roept herinneringen op aan de chinoiserieën van Debussy en Ravel. Noël de l’âne is geschreven voor twee zangstemmen en harp en beschrijft hoe een ezeltje het kerstfeest beleeft.

Blijf op de hoogte

Ontvang onze nieuwsbrief! 

Je ontvangt een mail om de inschrijving te bevestigen.